Jak działa sztuczny śnieg? Oto ratunek poza sezonem
Pogoda nie rozpieszcza w tym sezonie zimowym. Śniegu mamy jak na lekarstwo, wobec czego jazda na stokach jest o wiele trudniejsza. Z pomocą przychodzi jednak sztuczny śnieg, czyli nawierzchnia, która stosowana jest na wielu obiektach w Polsce. Na czym dokładnie polega?
Sztuczny śnieg powstaje w wyniku rozpraszania drobinek wody w powietrzu i ich błyskawicznego zamarzania. Proces ten realizowany jest przy pomocy armatek śnieżnych, które wykorzystują sprężone powietrze i wodę pod wysokim ciśnieniem. Woda rozpylana jest na drobne kropelki, które w kontakcie z zimnym powietrzem natychmiast zamieniają się w mikroskopijne kryształki lodu, tworząc warstwę śniegu na stoku.
Produkcja sztucznego śniegu wymaga odpowiednich warunków atmosferycznych – optymalna temperatura to około -2°C lub niższa. Wilgotność powietrza również odgrywa kluczową rolę – przy niskiej wilgotności śnieg może być wytwarzany w wyższych temperaturach, natomiast przy wysokiej wilgotności proces wymaga większego mrozu.
Stoki w Polsce wykorzystujące sztuczny śnieg
W Polsce sztuczne naśnieżanie stosowane jest na większości dużych ośrodków narciarskich, ponieważ naturalne opady nie zawsze są wystarczające do utrzymania tras w dobrym stanie. W praktyce niemal każdy większy ośrodek narciarski w Polsce korzysta z armatek śnieżnych, aby zapewnić odpowiednie warunki do jazdy przez całą zimę.
- Zakopane (Kasprowy Wierch, Nosal, Polana Szymoszkowa)
- Białka Tatrzańska (Kotelnica Białczańska, Bania, Kaniówka)
- Szczyrk (Szczyrk Mountain Resort, Beskid Sport Arena)
- Krynica-Zdrój (Jaworzyna Krynicka)
- Zieleniec (Zieleniec Ski Arena)
- Czarna Góra Resort
- Górka Szczęśliwicka
Jeśli wybierzecie się na Górkę Szczęśliwicką, to czas spędzony w stolicy możecie wykorzystać jeszcze efektywniej. Ciekawym pomysłem jest wybranie się na mecz jednej z drużyn, na przykład Legii lub Polonii Warszawa. Terminarz obu tych ekip znajdziecie z pomocą lebull bonus powitalny.
Właściwości sztucznego śniegu
Sztuczny śnieg różni się od naturalnego zarówno pod względem struktury, jak i właściwości fizycznych. Jest bardziej zbity, cięższy i ma mniej powietrza między kryształkami. Dzięki temu lepiej przylega do podłoża i tworzy trwałą pokrywę, odporną na topnienie i uszkodzenia mechaniczne. Jednak jego większa gęstość sprawia, że jest twardszy i mniej puszysty niż naturalny śnieg, co może wpływać na komfort jazdy.
Podsumowując, możemy przyjąć, że różnice w kluczowych właściwościach prezentują się następująco:
Struktura:
- Śnieg naturalny: Lekkie, puszyste płatki
- Śnieg sztuczny: Ciężkie, zbite kryształki
Gęstość:
- Śnieg naturalny: Niska, zawiera dużo powietrza
- Śnieg sztuczny: Wysoka, bardziej zbity
Przyczepność:
- Śnieg naturalny: Dobra, ale zależna od warunków pogodowych
- Śnieg sztuczny: Bardzo dobra, dobrze trzyma się podłoża
Trwałość:
- Śnieg naturalny: Szybciej się topi i ulega degradacji
- Śnieg sztuczny: Bardziej odporny na warunki atmosferyczne
Wpływ na jazdę:
- Śnieg naturalny: Miękki, naturalny tor jazdy
- Śnieg sztuczny: Twardszy, bardziej śliski